Kdy se vyplatí prodloužená záruka?

Kdy se vyplatí prodloužená záruka?

Posted by

Většina zboží, které kupujeme, má zákonem na dva roky stanovenou záruční dobu (u některých výrobků může být kratší, ale i delší, například u automobilů nebo elektroniky). Během této lhůty má zákazník nárok na vrácení peněz v případě, že se výrobek poškodí nebo znehodnotí nikoliv jeho vinou, ale z důvodů špatné jakosti produktu, za kterou je odpovědný výrobce. Vyplatí se připlatit si za prodloužení záruky?

Když se rozbije, bývá pozdě

Dvouletá záruční lhůta se může zdát na první pohled dostatečně dlouhá, ale jak už to tak bývá, funguje zde zákon schválnosti. Většina z nás tak má zkušenosti s tím, jak se notebook nebo mobilní telefon s oblibou rozbije jen krátce po vypršení oficiální záruční doby – přesně po skončení našeho práva na bezplatnou opravu nebo výměnu za nový. A že taková situace může majitele elektrospotřebiče pěkně namíchnout, to je naprosto pochopitelné. Vědí to nejen zákazníci, ale také prodejci. A ti se rozhodli nabídnout řešení. Takové, které je výhodné pro obě strany: prodlouženou záruku, tedy možnost za úplatu získat až dvojnásobnou lhůtu, během které je produkt „hájený“.

Kdo na tom vlastně vydělá?

Pro prodejce je tohle řešení samozřejmě výhodné o něco víc. Nemá smysl zastírat, že ze strany obchodníků se jedná o určité zneužívání zákazníkovy touhy po pocitu jistoty. Je to jako s pojištěním – v drtivé většině případů se samozřejmě žádná pojistná událost nestane, a zatímco klienti jsou nuceni vytahovat z kapes další a další finance, pojišťovny si mnou ruce. Jenže jsou situace, kdy prodloužená záruka skutečně přijde vhod. Kupujeme-li drahý elektronický přístroj, jedná se většinou o investici na několik let. Dva roky zákonem garantované záruky jsou potom málo, a ne každému se chce riskovat, že se bude muset řešit drahou opravu nebo dokonce výměnu za nový třeba třetí rok po nákupu, když je tu možnost, jak se tomu vyhnout.

Náležitosti prodloužené záruky

Prodlouženou záruku dnes nabízí většina velkých prodejců elektroniky. K tomu je obvykle k dispozici i řada dalších doplňkových služeb, například možnost za úplatu získat pojištění pro případ poškození, na které se záruka nevztahuje. Některé takové nadstandardní služby zahrnují i pojištění proti krádeži. Nákup spotřebiče se pak sice prodraží, ovšem zákazník opouští obchod s jistotou, že všechny případné nepříjemnosti, které mohou jeho nového „miláčka“ potkat, jsou pokryty.

Za službu prodloužené záruky se platí většinou jednorázově a její cena se pohybuje v řádech tisíců korun. Záleží na tom, zda se rozhodnete o prodloužení o jeden či tři roky, případně co všechno chcete do záruky zahrnout. Kromě zmíněných výhod to mohou být třeba různé nahodilé škody vnějšího původu nebo zajištění toho, že během celé lhůty nedojde ke snížení hodnoty výrobku způsobeného jeho opotřebením.

Kdy se prodloužená záruka vyplatí?

O prodloužené záruce je obecně vhodné uvažovat vždy, kupujeme-li dražší produkt, který máme v plánu používat pravidelně a často, tudíž hrozí vyšší riziko jeho poškození. Typickým příkladem jsou notebooky a velké domácí spotřebiče (pračky, myčky, trouby apod.). Pokud váháte, zda se vám záruka vyplatí, vezměte do ruky kalkulačku a spočítejte si, kolik procent z ceny výrobku si připlatíte. Výše ceny za prodlouženou záruku se většinou odvíjí od ceny produktu. Například v případě notebooku v hodnotě 33 tisíc korun zaplatíte za prodlouženou záruku kolem tří tisíc korun, tedy asi deset procent jeho ceny.

Cena prodloužené záruky by neměla přesáhnout 10 % ceny zboží

Odborníci obecně považují tuto hodnotu za jakýsi strop – pokud by měla cena prodloužené záruky být vyšší, pak zvažte, zda má smysl. Je totiž pravděpodobné, že až (a jestli) dojde k nějakému poškození výrobku po uplynutí standardní záruční doby, na trhu tou dobou už budou zase jiné modely a možná se vám nakonec vyplatí spíše nákup nového. Stejně tak případná oprava může nakonec vyjít na podobnou částku, jako prodloužená záruka, přičemž k ní samozřejmě nemusí vůbec dojít.

Ještě, než prodlouženou záruku definitivně podepíšeme, ujasněme si také, na co se vztahuje a na co nikoliv. Zákazníci totiž často zapomínají, že prodloužená záruka nezahrnuje případy krádeže nebo poškození z důvodu vlastní nedbalosti (každý jistě ví, co to obnáší polití klávesnice nebo rozbití displeje vlastní nepozorností).

U jakého zboží se vyplatila prodloužená záruka vám?

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *