Jak správně nakupovat a ušetřit

Jak správně nakupovat a ušetřit

Posted by

Zná to většina z nás: zamíříme do obchodu pro jednu dvě potraviny, a nakonec se z obyčejného nákupu vracíme s taškami přeplněnými zbytečnými položkami, které na původním seznamu rozhodně nefigurovaly. Jak je to možné? Proč dobrovolně necháváme v pokladnách obchodů víc peněz, než máme v plánu?

Pozor na marketingové tahy

Není jistě žádným tajemstvím, že obchodníci mají velmi podrobně přečtenou psychiku zákazníků a moc dobře vědí, na co budou nejlépe reagovat. Při dosahování svých cílů se pak rozhodně nerozpakují těchto znalostí využít. Na návštěvníky obchodů tak číhají lákadla, kterým jsou schopni odolat jen velmi obtížně. Pokud se nechcete stát jednou z mnoha obětí a raději si při nákupu zachovat vlastní hlavu a schopnost racionálního rozhodování, seznamte se s nejčastějšími triky, kterým pravděpodobně budete vystaveni. Týká se to nejen supermarketů s potravinami, ale třeba i obchodů s módou nebo obuví.

Hrátky se slevami jsou dost časté

Na kouzelné slovo „sleva“ slyší většina zákazníků, jako by šlo o nějakou magickou formuli. Nezáleží na tom, že daný produkt vlastně ani nepotřebujeme – pokud je něco ve slevě, přitáhne nás to jako magnet a přesvědčí o tom, že se vyplatí mít takové zboží doma. Už jen samotný nápis „sleva“ nebo „akce“ stačí k tomu, abychom zbystřili svou pozornost. A co teprve, když je uveden rovněž číselný údaj, o jak vysokou slevu se jedná! Ovšem právě zde je třeba být dvojnásob obezřetný. Varování by mohlo být třeba už jen slovíčko „až“ (například sleva až 80%). Poukazuje totiž na to, že ve skutečnosti samozřejmě drtivá většina produktů není zlevněna vůbec, nebo jen minimálně a avizovaná sleva se vztahuje na jeden či dva kousky, o které dlouhodobě není zájem.

Nekupujte to, co vlastně nepotřebujete

Než vyrazíme na nákup, obvykle máme jasnou představu o tom, co vlastně potřebujeme a co dokážeme skutečně spotřebovat. Mezi regály na nás pak však ze všech stran útočí pokušení v podobě různých akčních nabídek a my najednou házíme do košíků i zboží, na které bychom si doma ani nevzpomněli. Ponoukají nás k tomu rafinované marketingové triky. Pokud chceme zůstat odolní, je dobré se s nimi předem seznámit. Opatrnost je namístě například u akcí typu „3+1 zdarma“, obalů označených „+20 % zdarma“ nebo „limitovaná nabídka“.

Pozor si také dejte, pokud uvidíte lákavě zabalené dva výrobky označené jako „dva za cenu jednoho“. Všechny tyto produkty totiž vyvolávají dojem, že pokud takto označený produkt zakoupíme, získáme něco navíc a vyplatí se nám to, protože ještě ke všemu ušetříme. Otázka však samozřejmě zní, jestli jej skutečně potřebujeme. Nejvíc totiž samozřejmě ušetříme v případě, že zboží necháme v obchodě.

Triky snad ve všech supermarketech

Při prodeji jídla to mají obchodníci ještě o něco snazší. Mohou totiž působit na všechny naše smysly, nikoliv pouze na zrak, kterým jinde zboží prohlížíme. V supermarketech se nabízí daleko širší možnosti. Všimněte si, jak úžasně to voní v prostorách s pečivem. Ve většině případů však nejde o reálnou vůni čerstvých baget, ale umělé aroma, které je záměrně vypouštěno do ovzduší. Jeho úkol je jediný: vyvolat v nás chuť na ty báječné vystavené kousky, které pak rychle končí v nákupních košících.

Velmi důležitým faktorem, na který obchodníci přišli už dávno, je délka nákupu. Pozornost většiny zákazníků pochopitelně časem opadá, proto je třeba ji neustále povzbuzovat. Cílem je, aby zákazník strávil v prodejně co možná nejvíce času a nakoupil toho tedy daleko víc, než měl původně v plánu. Různé kategorie potravin jsou tedy záměrně rozmístěny tak, aby zákazník tlačící před sebou košík musel projít celým obchodem a při tom neodolal řadě na první pohled lákavých nabídek.

Všimněte si, že mléčné výrobky, pro které do obchodů míříme vůbec nejčastěji, jsou zpravidla umístěny až úplně vzadu. Naopak hned u vchodu se nachází pečivo, které navnadí již zmíněnou příjemnou vůní a povzbudí k dalšímu nákupu. Přímo u pokladen pak číhají lákadla pro děti, které se při čekání ve frontě nudí. Různé tyčinky a čokoládové pochoutky připravené často přímo ve výši dětských očí zaujmou jejich pozornost a většina rodičů je ochotna udělat nějaký ten ústupek, aby dítko vydrželo a nezačalo kňourat. Zvlášť, když košík už stejně přetéká – co pak sejde na jedné tyčince navíc?

Jak z tohoto kolotoče ven?

Obrnit se proti marketingovým tahům a odcházet z obchodu skutečně jen s tím, co bylo původně v plánu, není vůbec jednoduché. Pokud se však s obchodními triky seznámíme dopředu a při nákupu se budeme soustředit na to, abychom tentokrát odolali, můžeme být úspěšní. Pomoci může i řada vlastních metod, zkuste si například představit, do čeho investujete ušetřené peníze, které by jinak zbytečně padly za něco nepotřebného. Místo toho za ně přece můžete pořídit něco, co skutečně chcete. Další pomůcka může být vytvoření seznamu zboží, které jedete nakoupit. Pokud se jím budete řídit, neutratíte nic navíc.

A jaký je váš trik na to, abyste nekupovali zbytečnosti? 🙂

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *